Návštevy

IP adresa

54.221.76.68

Nacházíte se v sekci Počítače, zpět na všechny články, nebo vybrat jinou sekci:

cestování hry investování nezařazeno počítače poezie politika recepty vtipné

Recenze V pavučině sítí - Albert-László Barabási

"Recenze knihy od přední kapacity v oboru teorie sítí. Jde o knihu V pavučině sítí od Alberta-László Barabásiho. Kniha reaguje na v dnešní době velmi aktuální téma sítí, ukazuje nám příklady reálných sítí kolem nás, kterých si třeba ani nejsme vědomi. Určitě stojí za přečtení."

Publikováno: 11.12.2011 v 20:57, přečteno: 3384x

Základní údaje o knize

Kniha byla napsána Albertem Barabásim, který je jak jméno napovídá a jak se v knize dočtete (není explicitně vyjádřeno) původem z Maďarska. Je to kapacita v oboru sítí a v současnosti působí na universitě University of Notre Dame du Lac. Knihu napsal v angličtině s originálním názvem „Linked: How Everything Is Connected to Everything Else and What it Means for Business, Science, and Everyday Life“, který dle mého skromného názoru vystihuje knihu mnohem lépe, než „V pavučině sítí“, což je její český překlad, který jsem četl. Do češtiny knihu přeložil RNDr. František Slanina, CSc. Česká verze má 280 stran a vydalo jí nakladatelství Paseka.

Klíčová slova

síť, systém, bezškálová síť, reálná síť, internet, uzel sítě, zdatnost uzlu, konektivita uzlu topologie sítě, růst sítě, preferenční připojování, náhodná síť, shluková síť, centra, mocninný zákon, normální (zvonovité) rozdělení, jednosměrná (orientovaná) síť, robusnost sítě, chyba sítě, kaskádové selhání

Hlavní myšlenky

Vlastní názor na knihu

Když otevřete knihu, většinou podle názvu rámcově víte, co vás čeká. U této knihy nikoliv. Ať už je to nápadným rozdílem mezi anglickým a českým názvem jak jsem napsal v úvodu, avšak tolik nezáleží, protože už po přečtení prvním pár stran se dozvíte, oč tu běží.

A o co tedy? Běží tu o to, vidět svět zase z trochu jiné perspektivy. Hlavní poselství knihy se skýtá v tom, otevřít nám oči a uvidět tu krásu, nebo ošklivost propojenosti světa, záleží, z jakého úhlu pohledu se na to díváme. Autor nám postupně a velmi jemně otevírá oči představováním různých na sebe navazujících modelů sítí, z nichž každý další, je buď vylepšením předchozího, anebo pouhou slepou uličkou ve vývoji mapování reálných sítí. Kniha je velmi pěkně uspořádána do 14 kapitol, které jsou zároveň vlákny knihy. Hlavní dějová linie se odvíjí od vylepšování modelu reálných sítí. V každé kapitole však většinou najdeme jeden až několik praktických příkladů sítí z reálného života. Díky těmto zajímavým a hlavně reálným příkladům nás kniha velmi snadno pohltí. A v některých kapitolách najdeme také podrobnosti o pokrocích v práci u autorova výzkumného týmu, což je hezké, autor nepřisuzuje úplně všechny objevy sobě samému.

Tahle velkolepá jízda začíná u nyní už historického modelu náhodné sítě, představeného Erdösem a Renyim ilustrovaném na příkladu „Královeckých mostů“. S následným zjištěním u příkladu „šest kroků od sebe“ že to tak úplně nefunguje, pokračuje představením bezškálového modelu sítě. Ten už vyhovuje víc, avšak také neodpovídá na všechny otázky u reálných sítí. Následují proto tři kapitoly, kde je tento model doplněn o centra, jakožto významné uzly sítě s velmi vysokou konektivitou, a také pravidlo 80/20 Vilfreda Pareta - chcete-li mocninné rozdělení konektivity uzlů sítě a reálné důsledky tohoto jevu v pragmaticky pojmenované kapitole „Bohatí bohatnou, chudí chudnou“. Následují další rozšiřující kapitoly o preferenčním připojování uzlů pomocí zdatnosti a konektivity uzlů, ilustrované na fyzikálních jevech jako je fázový přechod a teorie shluků. Dále vysvětlení robustnosti sítě a její odolnosti proti chybám. Další kapitoly jsou věnovány virům a útokům na sítě a dalším chybám v sítích. Vše je doprovázeno snadno pochopitelnými příklady, takže z knihy si něco odnese i ne moc matematicky nadaný člověk s menší abstrakcí. Poslední kapitola je věnovaná náhledu na ekonomiku z hlediska sítě.

Autor chce docílit exaktní matematické formulace reálných sítí. Což v současnosti ještě úplně nevíme, zda se mu povedlo, ale již dnes však můžeme ocenit poznatky, které nám svým výzkumem přinesl. Jak rozsáhlou míru implikace do našeho každodenního života si připustíme, to je již jen na nás. Kniha je velmi čtivá a také aktuální a to i do budoucna. Posledních cca 50 stran jsou poznámky, které překvapivě nejsou nalinkovány s hlavním obsahem. Kdo by to u knihy o sítích čekal, že? Poznámky s nulovou konektivitou. Hlavní přínos vidím v tom, že kniha propojuje velmi mnoho oborů a svazuje je dohromady jednotnou teorií o sítích. Což spojuje spousty odborníků v jednotlivých oborech, kopajících sami za sebe, zase pod jednu velkou střechu.

Úvaha o implikacích

V první řadě se musíme pozastavit nad tím, jak globální a univerzální teorie sítí je. Důsledkem je propojení velmi mnoha oborů, ne-li všech - jen to ještě nevíme, a de facto vytvoření jednotné teorie sítí pro všechny vědní a lidské obory.

A to je vlastně sen mnoha současných i minulých teoretických fyziků, nalézt takzvanou „teorii všeho“, která by pospojovala všechny současné teorie kvantové fyziky a dala za vznik konzistentnímu zákonu pro všechny základní interakce. Díky univerzálnosti teorie sítí je nasnadě, že by další prohlubování znalostí v této problematice mohlo přinést kýžený výsledek. Když sítě jsou v něčem tak malém jako je buňka, ale i v něčem tak velkém jako je internet a zároveň fungují úplně na stejném - v knize popsaném - principu, tak je potřeba je brát v úvahu ve všech oborech, a to ve větší míře, než tomu bylo doposud. Kdo ví, třeba i vesmír (chápaný jako rozsáhlá síť hvězd a bůhví čeho dalšího) je síť.

Jako příklady sítí jsou v knize uvedeny šíření křesťanství, internet, nejznámější pornoherci, rakovina, rozvodné sítě, buňka, útoky crackerů, AIDS, komunikace na společenských večírcích, číslo známé osobnosti nebo vědce, email, genom a spousta dalších! Prostě tak široká paleta příkladů, díky které naprosto nemůžeme vyvrátit jakoukoliv implikaci, kterou nám autor předkládá. I kdybychom byli odborníky pouze na jeden obor, tak musíme pouze potvrdit aplikaci teorie sítí v souladu s naším oborem.

Dalším důsledkem je určitě větší pochopení internetu. Když chcete být slyšet, nestačí pouze vaše názory napsat a publikovat na www. Internet není demokratické prostředí - je nutno také zajistit to, aby váš obsah byl žádaný, aby na něj odkazovaly jiné webové stránky. Čím víc, tím líp. To zase díky sítím. Máme tady Google Pagerank - model orientovaného grafu, pojmenovaný podle pana Larryho Page. Nebo v českém prostředí obdobně Srank od Seznam.cz. Tyto modely jasně vycházejí z teorie sítí.

Když jsme u těch „ranků“, tak není od věci zavést něco jako Social rank - aneb proč hodnotit jen webové stránky když můžeme hodnotit i lidi, jakožto uzly s určitou zdatností a konektivitou ve společnosti. Tedy schopností vytvářet společenské vztahy.

A pak už nejsme moc daleko od Sexual ranku. Jedním z příkladů v knize je i množství sexuálních vazeb mezi lidmi, které je také distribuováno pomocí mocninného zákona. Takže řekněte sami, nebylo by snazší vybírání partnera, kdyby všichni chodili se svým Sexual rankem „přilepeným na čele“?

Další články ze sekce Počítače, nebo přejít na všechny články.